جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ -
- 26 May 2017
29 شعبان 1438 آخرین به روز رسانی : ساعت ۱۸:۱۷ به وقت ایران
جنبش راه سبز - جرس
اندیشه
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳, ساعت ۱۱:۲۳ قبل از ظهر
آیت الله منتظری: اجبار به حجاب، امر به معروف و نهی از منکر
حسن فرشتیان
آیت الله منتظری دلایل موافقین اقدام عملی توسط افراد در امر به معروف و نهی از منکر را نقد و ردّ می کند
تأملی در مفهوم امر به معروف و نهی از منکر
حسن یوسفی اشکوری
اصولا نشانی از نهاد و یا حتی سنتی خاص تحت عنوان امر به معروف در صدر اسلام و حتی در قرون نخست وجود ندارد و
مبلغ شريعت عقلاني و اسلام رحماني
حسین کبیر
يادمان دومين سالگشت زنده ياد احمد قابل،مجتهد دلير نوانديش    
کشتن مرتد؛ حکمی مغایر قرآن
سید علی اصغر غروی
هیچ حكمي در قرآن براي قتل، آزار و اذیت، و یا محبوس کردن مرتد وجود ندارد؛ و بدین سان آنچه در فقه درباره قتل مرتد آمده است، مغایر قرآن و سنت قطعی است.
نقش فیلسوفان دیندار غرب در پایه ریزی نظری سکولاریزم
شیریندخت دقیقیان
 در این جستار به نقش تاریخی فیلسوفان دیندار غرب در پایه ریزی تفکیک نهاد دین از نهاد حکومت می پردازم 
داعش؛ «توحش» یا «تاخر فرهنگی»؟
رضا علیجانی
شاید آن چه در رفتار داعشی‌ها دیده می‌شود نمونه‌ای از گذشته تاریخ آدمی است که مقداری دیر به دنیا آمده است
خداوند و مسأله شرور گزاف
آرش نراقی
 بر مبنای شرور گزاف (به فرض وجود)، نمی توان نتیجه گرفت که باور به خداوند نامعقول یا از حیث معرفتی ناموّجه است 
از کدام «منظر» به پدیده داعش بنگریم؟
رضا علیجانی
عقاید این جریان بسیار ساده و سطحی است که از سوی افرادی  بیان می‌شود که حداکثر طلبه‌ای بیش نبوده‌اند 
آموزش و پرورش و مسئله هایش
علی زمانیان
به بهانه ی ماه مهر و بازگشایی مدارس 
به قدر هنر جست باید محل
محسن کدیور
تضارب آراي کتبی و شفاهی مؤمن قمی (مدافع ولایت انتصابی مطلقه‌ی فقیه) و کدیور (منتقد آن) در سالهای ۷۳ و ۷۵
کدامین دست را باید برید؟
سید علی اصغر غروی
این مقاله با استناد به ادله لغوی و تاریخی و استناد به سنت قطعیه و سیاق آیات، نشان می دهد که «ید» در قرآن، اغلب به معنای «قدرت»آمده است و «قطع» به معنای «ایجاد فاصله بین عامل و معمول» . پس مراد این است که دست دزد…
مناسک فقهی و سلوک عرفانی
سروش ﺩباغ
 سالک مدرن، احکام فقهیِ اجتماعی را در ترازوی اخلاق توزین می کند و احکامی را برمی گیرد که با شهودهای اخلاقی عرفی سازگار است 
«انزال کتاب» انزال همین قرآن است
علی اصغر کیمیایی فر
پاسخی به  « کتاب و انزال کتاب در قرآن»  نوشته ی اخیر آقای مجتهد شبستری
بستر فکری پیدایش افراط گرایی اسلامی
صدیقه وسمقی
جریان‌های افراط گرای اسلامی بر دو رکن اصلی استوارند که در این نوشتار به اختصار به آن ها اشاره می شود 
واعظِ شِحنه‌شناس، این عظمت گو مفروش
محسن کدیور
تخریب ضداخلاقی مَن قال به‌جای نقد علمی ماقال، سقوط اخلاقی فقیه شورای نگهبان و سوء‌سابقه‌ی رد صلاحیت
حدود و قصاص؛ احکامی برای امّت، نه برای ملّت
حسن فرشتیان
هدف از نوشتار کنونی، بررسی تفاوت تشریع و قانونگذاری در دوگانه «امت» و «ملت» است. 
خدای مرده، خدای زنده است
تقی رحمانی
 بحران عملکرد حکومت دینی به تئوری قبض و بسط  شریعت منجر شد و این بار عقل فلسفی از خدای ما می پرسد که جای ایمان و دین درزندگی و جامعه حکومت چیست ؟ 
غلط‌ها و مغالطه‌های جمعیتی
محمود صدری
یکی از بی‌اساس‌ترین براهینی که طرفداران فرزند بیشتر ارائه می کنند رقابتی کردن رشد جمعیتی شیعه در برابر رشد جمعیتی سنی است.  
زهي طريقت و ملت زهي شريعت و كيش
محسن کدیور
نقد اظهارات آقای محمد مؤمن قمی فقیه شورای نگهبان درباره‌ی کتابهای ابتذال مرجعیت شیعه و فراز و فرود آذری قمی
ناقص الخلقه گی تولد «سوژه» و «شهروند» در سرزمین ما
رضا علیجانی
مفهوم شهروند نیز در ادبیات معاصر ما عمدتا حاوی «حقوق» فرد در جامعه است و نه «وظایف» و نقش او  
 <  1 2 3 4 5 >  آخرین »
صفحه 3 از 30
آرشیو
هموطنان عزیز،
نهال سبز آبیاری دائمی طلب می کند.


در شرایطی که باغبان متولی ملک ما، علف هرزه هارا حمایت می کند وخارهای گزنده پرورش می دهد، حفظ و نگهداری جوانه های مستقل سبزبرای سرفراز زیستن فرزندانمان در آینده مهم ترین وظیفه است. ادامه ...

خبرنامه
در خبرنامه جنبش راه سبز عضو شوید تا اخبار را روزانه در ایمیل خود دریافت کنید.
تقویم
جنبش راه سبز (جرس)
شبکه جنبش راه سبز (جرس) به مناسب سال نوی …
دعوت به همکاری
شما میتوانید مطالب خود را جهت انتشار از طریق صفحه تماس با ما به ایمیل مربوطه و یا رزومه خود را برای همکاری به آدرس sardabir@rahesabz.net برای ما ارسال کنید
حامیان مالی جرس
لطفا برای آگهی با ایمیل advertising@rahesabz.net تماس بگیرید
نشانه
جنبش راه سبز
با جرس در شبکه‌های اجتماعی
Rah e Sabz -  Facebook  Rah e Sabz -  Twitter  Rah e Sabz -  FriendFeed  Rah e Sabz -  YouTube Rah e Sabz -  YouTube