شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ -
- 21 Sep 2019
21 محرم 1441 آخرین به روز رسانی : ساعت ۱۴:۱۷ به وقت ایران
جنبش راه سبز - جرس
ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه ها...

"مسجد اتشیها" در نزدیکی شاهچراغ، به قول شیرازی ها سردزک، مسجدی بود کوچک، اما گرم و سرشار از حضور جوانان. آیه الله سید محمد علی دستغیب امام جماعت مسجد بود و مسجدش کانون حضور جوانان. برای ما دانشجویان آن  روزگار آیه الله دستغیب نشانه ای از همان صمصیت و صداقت و یکرنگی و وفایی بود که از دین و آیین انتظار داشتیم. صدایی آرام و نگاهی مهربان.  انقلاب با شعار آزادی و عدالت آغاز شد و آن شعار ها در ساختار قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی به گمان ما شکل گرفت.

بسیاری به علت یا دلیل موقعیت تازه ای که در حکومت یافتند، اندک اندک از آن شعار ها کمتر دم زدند و یا دم فرو بستند. مصلحت نظام مثل جذام ریشه های ان شعار ها را بلعید و هل من مزید زد. جای آرمان، مصلحت نشست و جای ارزش های دینی، حفظ نظام ارج و اعتبار پیدا کرد. مثل همه انقلاب ها، حقیقت انقلاب در برابر واقعیت ها تسلیم شد. آرمان تیدیل به کابوس شد.

مثل همه ما که در برابر کشتار جوانان در سال 1367 ساکت ماندیم. گمان می کردیم شرایط جنگ و تهدید خارجی می تواند مجوزی برای چنان جوان کشی باشد، که در تاریخ ما کمتر نظیری برای آن می توان یافت.
آن روز ها تنها یک صدا از سراسر مسئولان کشور و نظام برخاست. صدای آیه الله منتظری، به جوان کشی اعتراض کرد، و از موقعیت سیاسی که داشت برکنار شد. در برابر اقدامی که او کرد آن موقعیت سیاسی که ارزش و اعتباری نداشت. به تعبیر امام علی علیه السلام حکومت برای احقاق حق است و گرنه بی بها تر از آب بینی بز است!

به قول مولوی:
آن میر دروغین بین با اسپک و با زینک
شنگینک و منگینک! سربسته به زرینک

آیه الله منتظری برای نسل ما و نسل هایی که از راه می رسند، یک حجت است. حجتی که با صدای رسا می گوید، می توان در برابر ستم ایستاد و  کلمه حق را بر زبان آورد.

امروز دیگر صدای آیه الله منتظری- که به تعبیر دقیق و به هنگام دکتر بشیریه، رهبر معنوی جنبش سبز ملت ایران است- تنها نمانده است. صدای آیه الله سید جلال طاهری در قم و صدای ایه الله سید علی محمد دستغیب در شیراز بازتاب هایی از همان فریاد است. این صدا از ژرفای فطرت دینی و انسانی می جوشد. کدام فطرت انسانی ست که ستم را می پذیرد و بدتر از آن توجیه کننده ستم و سرکوب می شود؟

اطلاعیه ای دیدم که عده ای نامه ای به مقام رهبری نوشته اند و از سخنان آیه الله دستغیب برائت جسته اند. آن نام  و نشانها که گروه نخستش ائمه جمعه هستند که تماما کارمندان دفتر رهبری محسوب می شوند. گروه  دوم فرماندهان سپاه هستند که برخی از آنان با دین و انقلاب در همان مسجد آتشیها و از طریق ایه الله دستغیب اشنا شدند. گروه سوم هم مسئولان دولتی...

به تعبیر قرآن مجید: فاما الزبد فیذهب جفاءا و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض( رعد/17) کف ها به کناری می رود و چهره صاف و تابناک آب  پدیدار می شود.

در برابر این اطلاعیه، وظیفه مردم شیراز و جوانان شیرازی و دانشجویان است که باز هم مثل همان سال ها مسجد آتشیها را که امروزه رونق بسیاری یافته است، با حضور خود سرشار از گرمی و حماسه کنند. بگذاریم صفوف نماز جماعت مسجد آتشیها تا کوچه و خیایان امتداد یابد. تا همه بدانند، روحانی شجاع و حقیقی که از مردم و آزادی و عدالت حمایت می کند تنها نمی ماند.

در اصفهان پیش از انقلاب، امام جمعه رسمی که نماز می خواند، مامومینش چهار پنج نفر بیشتر نبودند. نماز جمعه آیه الله طاهری در مسجد حسین آباد غلغله جمعیت بود و نیز نماز جمعه آیه الله غروی در خارج شهر اصفهان در کارخانه چوب بری!

آیه الله دستغیب از ستارگان سبز جنبش ملت ایران است.  در برابر  تنگناهایی که نظام برای ایشان ایجاد می کند، و این اطلاعیه بروشنی نشان داد که در پس چنین کاری سرانگشت دستگاه های اطلاعاتی و نظامی پدیدارست. وظیفه ماست  آیه الله دستغیب را یاری کنیم. با همان نمازی که در مسجد ایشان برگزار می کنیم....با حضورمان می گوییم که او تنها نیست و نویسندگان آن نامه ماموران معذورند.

توضیح لازم
در ایران ای سرای امید (7) به اشتباه سرود ایران ای سرای امید را کار مرحوم مشکاتیان نوشته ام. آن سرود کار استاد لطفی و کلام آن نیز از شاعر شاعران زمانه ما، هوشنگ ابتهاج است. با پوزش از خوانندگان و اساتید

ارسال به :


نظرات
جنبشی : ۱۷ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۳:۳۰ قبل از ظهر
آقای مهاجرانی. جنبش، آقایان موسوی، کروبی و خاتمی و شما نباید در برابر حکم اعدام صادر شده سکوت کنید.
حتی اگر این آقا قاتل هم بوده باشه داره به خاطر منافع سیاسی نامشروع عده ای قربانی می شه.
ams ( از alman ) : ۱۷ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۶:۲۹ قبل از ظهر
vahdat, bemanaye kalame
Hamid Rezai ( از NYC ) : ۱۷ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۸:۵۹ بعد از ظهر
albatteh doustan nazare man ra dar moured-e maghalehe ghabli-e shoma darj nakardan. va lazem ham

nist keh in ra darj konand. vali bavar konin ba didan-e in maghaleh fekr kardam keh bakhshi az pasokham ra gereftam.

Aghaye Moahajerani mas'uliyyat-e roushanfekran ra hamisheh beh khater dashteh bashid. Koshtarhaye ghabl az 67 ra az

yad nabarid: mitavanam dar inja beh unvan shahed baratun az bish az 100 nafari keh mishenasam faghat chandta az doustan va

bastegan ra nam bebaram keh 'edam shodan dar saal-e 1360:
Fetemeh (rogheyyeh) Nassiri (zan-e bardar) ba shouharash Ali Mohammad Majidi az shagerdan va doustan-e nazdik-e Ayatollah

Mohammad Ali Gerami), Mohammad Nassiri (marg zire shekanjeh dar evin) Iraj Jalali , 'edam 3 sa'at pas az dastgiri, Mohammda

Ali va Hossein Gilani, Mohammad va Valiollah Akbarzadeh, Mousa Mohammad Zadeh, Nasrollah Abdi,

Mohammad Shakeri, Ali Hosseini, va chandin

nam-e digar. Beh omid-e Irani azad va bedoun khoshounat- Haghighat yabi aari, entegham hargez

دوست عزیز لطفا فینگلیش ننویسید ممنون
parham ( از malaysia ) : ۱۷ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱۱:۱۷ بعد از ظهر
ba slm zende bad azadi, dorod bar bozorgmardan tarikhsaz ayatollah montazeri,dastgheyb va saneii va dorod

ba aghay karobi aziz ke vaghan ba shojat va roshangarihayeshon naghshe bozorgio to jonbesh sabz daran
مهراد ( از تهران ) : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱:۳۸ قبل از ظهر
آقای مهاجرانی عزیز، از اینکه ، کارهای مفیدی که می توان برای جنبش انجام داد معرفی می کنید سپاسگزاریم.
از حضرتعالی و سایر روشنفکران و سیاست مداران متعهد به مردم همین توقع هست. اغلب مردم و خصوصا جوانان نمی دانند چگونه بایستی از جنبش حمایت کنند و در چه مسیری حرکت کنند و چگونه برای جنبش مفید باشند.
hipcat : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۲:۵۷ قبل از ظهر
اشتباه آقای منتظری و مهاجرانی هم در آن زمان و هم اکنون پای فشاری بر دخالت دین در امور اجتماعی و سیاسی است. کشتارها چه در دههٔ ۶۰ و چه اکنون همه و همه نتیجه حکومت دینی است. نتیجه بدنبال حکومت علی‌ بودن است. به مطلبی که اخیرا منتشر کردم مراجعه فرمائید. این نظر را سانسور نکنید. ما در عصر ارتباطات و اطلاعات بسر می‌بریم. اگر سانسور کنید به سانسور شما اعتراض خواهم نمود.
Reza ( از Canada ) : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر
آقای مهاجرانی

در مورد اعدام‌های سال ۶۷ دیر آمدید اما خوش آمدید! حالا نوبت موضعگیری آقایان موسوی و کروبی است!
سوسن ( از آلمان ) : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱۲:۳۶ بعد از ظهر
حضرت مهاجرانی....

دوران پس از جنگ و وزارت ارشادتان را چرا به سکوت گذراندید بزرگوار؟

نمیدانم چرا.... اما....

باور اینکه اگر اکنون موسوی کابینه ای میداشت و شما هم در آن کابینه وزیری می بودید
... باز هم امروز اشاره ای به جوان کشی های آنروزها می فرمودید برایم بسیار دشوار است
Fari : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱:۳۱ بعد از ظهر
آقای مهاجرانی. جنبش، آقایان موسوی، کروبی و خاتمی و شما نباید در برابر حکم اعدام صادر شده سکوت کنید.
حتی اگر این آقا قاتل هم بوده باشه داره به خاطر منافع سیاسی نامشروع عده ای قربانی می شه.

با ایشان کاملا موافقم
parham ( از malaysia ) : ۱۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۹:۳۳ بعد از ظهر
slm bazi dostan irad migiran ke chera onzaman agh mohajerani va ya kheliyay dige saket bodan behtare

1kam tarikh ondorano bekhonid onzaman kasi migoft na ya chera sari be esm zede enghelabo savakio .... edamesh

mikardan kheli az in vahshiha hata be baradaro pesare khodeshonam rahm nakardan ba tasha kor az dostan VVVV
عبدالله ( از اصفهان ) : ۱۹ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱۰:۳۰ قبل از ظهر
مثل همه ما که در برابر کشتار جوانان در سال 1367 ساکت ماندیم. گمان می کردیم شرایط جنگ و تهدید خارجی می تواند مجوزی برای چنان جوان کشی باشد، که در تاریخ ما کمتر نظیری برای آن می توان یافت.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نخير آقا! آن زمان ساكت مانديد تا در قدرت بمانيد و اين زمان با سوئاستفاداز خون جوانان مردم، مزورانه از آن جنايت ياد مي‌كنيد تا به قدرت برگرديد.
بابک ( از تهران ) : ۱۹ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۴:۵۳ بعد از ظهر
جناب آقای مهاجرانی عزیز،با سلام
جنبش سبز در ابتدای مسیر خود بایستی اهتمام ویژه ای به حفظ حقوق افرادی که در مقابل آن ایستاده اند نماید.چنانچه امروز آماده نحوه رفتار در برابر مخالفین امروزیمان در دوران پس از پیروزی جنبش نشویم،اشتباهاتی از آن دست که ذکر نموده اید دوباره تکرار خواهند شد.درسی که از کشتارهای سال 67 باید بگیریم تنها ابراز تاسف و شجاعت در بیان اشتباهات نیست بلکه نکته مهمتر آنست که امروز بایستی تصمیم گرفته و بیان نماییم که با سرکوب کنندگان جنبش سبز پس از پیروزی چگونه برخورد خواهد شد و چگونه از حقوق آنها محافظت خواهیم کرد.
shahab ( از canada ) : ۲۰ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۱۲:۲۳ قبل از ظهر
jonbeshe sabz wazayefe sangini ruye dushe amsale aghaye dr mohajerany gozashteh ast.dr mohajerani harche dar in ruzha

bishtar benewisad baz ham kam ast.naslhaye miyaneh wa bekhosus jawane iran zamin niyazmande bayan waghiyate az zabane

masulin wa saheb mansaban wa andishmandan wa arefan wa farhikhtegan watan hastand.Aghaye dr mohajerani bedune tardid az

saheb nazarane sherf andish hastand wa dar dorane riyasaet jomhuriye aghaye rafsanjani manshae khadamate ghabele molahezei

budaehand ke aknun mitawanand hasele tajarobe khod ra dar dastreese dustarane jonbeshe sabz gharar dahand
قطب نما ( از تهران ) : ۲۸ مهر ۱۳۸۸, ساعت ۲:۵۰ قبل از ظهر
سلام آقای مهاجرانی

استادم می گفت :با کلمات زیبا ، افکار زیبا و رفتار زیبا حتی نمی شود با خداوند صداقت و دوستی کرد ، چه رسد به قصد و ریا

باید جبران کنdد . جبران به خود خسارت دیدگان ، و اگر در قید حیات نباشند ، بازماندگان آنان

حال پس از سال ها حکایت شما آقایان با این ملت وصف آن جمله دوست رومی ام شد ، که فرمود :
صد احتیاط کردیم ، تا نشنوند ایشان / گویی قضا دهل رد !! بانک دهل شنیدند

جبران مافات ، چیزی فراتر از اعتراف به وجود مشکلاتی است ، که سال هاست جهان آنرا دیده و باور کرده است .
در آیینه نگاه کنید تا بدانید که چقدر باید عجله کرد
ممنون اگر این را خواندید
ارسال نظر
مشخصات فردی من را به خاطر داشته باش

*نظرات حاوی کلمات و عبارات رکیک و غیر اخلاقی و همچنین توهین و افترا منتشر نخواهد شد .
**از نوشتن نظر خود به صورت فینگلیش خودداری نمایید.
***از اینجا فینگلیش را به فارسی تبدیل کنید.