پنج‌شنبه ۰۶ تیر ۱۳۹۸ -
- 27 Jun 2019
23 شوال 1440 آخرین به روز رسانی : ساعت ۱۴:۱۷ به وقت ایران
جنبش راه سبز - جرس
دغدغه های آیت الله شبیری زنجانی را جدی بگیریم
برخی آقایان اگر اندک لغزشی از دولت ببینند نظر می دهند ولی در مورد روضه های دروغ وتحریف وتفرقه در تاریخ ودین ساکتند .  


درچندروز گذشته آیت الله شبیری زنجانی از مراجع قم در رابطه با دهه هایی که برای عزاداریها می گیرند واکنش نشان داد واظهار داشت :"همین طور پشت سرهم دهه درست کردن توسط جامعه قابل پذیرش نیست وبه مرور زمان انکار مجموعه عزاداریها به وجود می آید ...امروز با افراط در عزاداریها زمینه هتک حرمت را فراهم می کند واین افراد در این زمینه مسولند ...امروزه برخی از منبریها ومداحهای بی تقوا حرفهای بی سند ی را ترویج می کنند وپس از ترویج آن در جامعه ،عرف هر گونه مجلس شادی را در این ایام هتک حرمت می نامد." (برگرفته ازسایت انتخاب 28اسفند 92)

 

شایسته است که سخنان این مرجع تقلید توسط سایر عالمان دین پی گرفته شود تا جلوی تحریفها واختلافاتی که در این ایام ،مخصوصا ،برروی منابر گفته می شود گرفته شود .اگر پاره ای از گفتارهایی که دررابطه با حضرت زهرا (ع)یر روی منابر ایراد می شود به صورت مکتوب در آید ومورد مطالعه اسلام شناسان ومورخان اسلام ومراجع تقلید قرار گیرد ،بهتر خواهیم دید تحریفها واختلافاتی که به نام اسلام وتشیع ترویج می گردد تا چه میزان است ؟به ویژه آنگاه که بر کینه های قومی می افزاید.

 

در این ایام دریکی از جلساتی که به عنوان حضرت زهرا (ع)تشکیل شده بود شرکت کردم .سخنران جلسه حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی بود .ایشان در رابطه با دخت پیامبر(ع) چنان با استدلال وپخته وعلمی سخن گفت که آرزو کردم کاش این سخنرانی در صدا وسیما برای عموم مسلمانان پخش می شد ،وهمه واعظان وخطیبان بر اساس سند ودرایت سخن می گفتند .وبه دنبال تحریک احساسات نبودند .خلاصه حرف این استا د درس خارج حوزه این بود "نقل به مضمون" که براساس آیات قرآن در میان اولیای الهی اختلاف در روش وجودداشته است ،ایشان به دومورد از قرآن مثال آورد ؛یکی جریان حکمیت حضرت داوود وحضرت سلیمان که در سوره انبیاءآمده ودیگری به داستان خضر وموسی اشاره کرد .که اختلاف در فهم داشتند . واین اختلاف در روش میان حضرت زهرا وشوهرش امام علی (ع)دربرخورد با حوادث پس از مرگ رسول الله وجود داشت .ودخت پیامبر نظر شویش را بر خویش مقدم داشت .سپس سخنران محترم به مواردی در زمان اقتدار حضرت علی (ع) وبا استناد به خطبه 162و به نامه 62 نهج البلاغه با استفاده از شرح مرحوم علامه تستری اشاره کردکه کسانی چون عمربن حمق وحجربن عدی ودر جایی دیگر یاران آن حضرت از قوم بنی اسد مسایل خلفای پیشین را نزد حضرت مطرح کردند واز این که خلافتی که حق شما بود چرا به ناحق گرفته شد ،؟امام در عین این که به برادر اسدی خود حق سوال کردن را داد ،به او فرمود :وهلم الخطب فی ابن ابی سفیان ..(خ162)یعنی در مورد معاویه سوال کن که امروز بلای جامعه اسلامی است واز اختلافات پیشین دست بردار .یعنی فکر ونگاهمان به حال وآینده جامعه مسلمین باشد که دود مان ابی سفیان وعافیت جویان دیروزبه عنوان میراث خواران اسلام وانقلاب بازنگردنند.به جای حرفهای اختلاف بر انگیزکه ریشه در گذشته دارد ، باید به فکرحال و وحدت جامعه مسلمین بود . روضه هاوسخنرانیهایی که کینه های قومی را افزایش دهد وشیعه وسنی را در برابر همدگر قرار دهد واز دل آن تکفیری به وجود آیدوبرخی عالمان وهابی شیعه را رافضی بدانند وخون انسانی ریخته شود ،گناهی بس بزرگ است .امام علی(ع) با این که در اوج قدرت بود در آن 5سال در جایی نه عزاداری گرفت ونه روایتی در استحباب آن گفت ونه مصایبی که بر حضرت زهرا گذشت بر زبان آورد ،با توجه به این که مقام حضرت زهرا بر همگان مشخص بود . آقای سروش خاطره ای از آیت الله منتظری نقل کرد که قابل توجه بود ،وآن این که در زمان آیت الله بروجردی مرحوم علامه امینی جهت سخنرانی به اصفهان دعوت شده بود ،ایشان در سخرانیهای خود به گونه ای سخن گفته بود که تشیع وتسنن را در مقابل هم قرار می داد .مرحوم آیت الله بروجردی آیت الله منتظری را احضار کرده واورا روانه اصفهان می کند تا به مرحوم امینی بگوید در این زمان جای طرح این مسایل نیست .پس از پیغام آیت الله بروجردی توسط آیت الله منتظری مرحوم علامه به احترام آیت الله بروجردی سخرانی خود را نیمه تمام می گذارد .خلاصه آقای بروجردی به سخنرانیها ی مرحوم امینی واکنش نشان داده بود، با این بیان که در این روزگار برادران اهل سنت در برابر اسراییل غاصب مورد تهاجم هستند ودنیای اسلام برای دفاع از سرزمینهای اسلامی باید متحد شود ،چنین سخنرانیهایی ممکن است به زیان جامعه اسلامی تمام شود .دقیقا همان سخنی که امام علی به برادر اسدی خود گفت الان دشمن مشترک ما ال ابی سفیان است . وجالب تر پیامی که مرجع بزرگ شیعیان آیت الله سیستانی در سال 2007در عراق صادر کرد ،چنین آورد :هیچ اختلافی واقعی میان شیعیان وسنیها وجودندارد .بنده خادم همه عراقیها هستم .بنده همه مردم رادوست دارم .دین اسلام دین محبت است .واز این که دشمنان توانستند میان مذاهب اسلامی تفرقه بیاندازند شگفت زده شدم ...من از همه کسانی که درپی حقوق خود هسنتد حمایت می کنم ..برخی از اهل سنت درنظام سابق (صدام)به من می گفنتد ما شیعه شدیم می پرسیدم چرا؟آنها می گفتند برای ولایت اهل بیت (ع)ومن می گفتم ایمه چهار گانه اهل سنت از ولایت اهل بیت دفاع می کنند ..(نقل از سایت تابناک)هنگامی که نگاه یک عالم مسلم دینی به مانند آیت الله سیستانی که تاریخ اسلام را به نیکی می شناسد به مسایل جهان اسلام چنین کلان نگاه می کند واین مرزهای کاذب میان مذاهب اسلامی را برساخته دشمنان می داند ،چرا باید در ایران دربرخی مجالس به گو نه ای عزاداری شود که میان شیعه وسنی سد پولادین به وجود آورد؟

 

شکی نیست که این روضه هاواین نوع سخنرانیهای تفرقه افکن در نزد برخی جزو فرهنگ اسلام وشیعه تلقی می گردد واگر چنین وانمود شود که پس از مرگ پیامبر تمام یاران حضرت نسبت به هم خیانت کردند وکینه ورزیدند واین دینی که عمده پیامش وحدت مسلمین بود، به اختلافات قومی کشاندند ، یعنی پیام پیامبر همان روزهای نخست ناکام ماند .وامروز در برخی مجالس چنین وانمود می شود .سعی می کنند دشمنی ها را بزرگتر وبیشتر نشان دهند ویک لغزش کوچکی را چند برابر نشان دهند ..باتاسف برخی شبکه های ماهواره ای ،یا به عنوان شیعه افراطی ویا سنی افراطی ،آتش این اخلافات را شعله ورتر می سازند .واز آن سو، صهیونیستها از این اختلافات خیال خورا را حت می بینند.بنا براین ضرورت می نماید عالمان دین در همدردی با آیت الله شبیری زنجانی وآیت الله سیستانی نظارت بیشتری بر این روضه خوانیها ومداحیها داشته باشند، تا جلوی تحریفها ومطالب تفرقه انگیز گرفته شود .چرا که اسلام دین برادری وبرابری ومحبت وانسان دوستی است .در تعجبم برخی آقایان اگر اندک لغزشی از دولت ویا در مسایل اجتماعی ببیبنند ویا در مورد شبکه های ار تباطی نظر می دهند ویا سیزده بدر را بدعت می دانند ولی در مورد روضه های دروغ وتحریف وتفرقه در تاریخ ودین ساکتند .

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

ارسال به :


نظرات
ناظر : ۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۴:۰۶ قبل از ظهر
ورود مصلحت ، که امری سیاسی است ، به حوزه دین چنین پیامدهایی دارد . سکوت در مقابل "روضه های دروغ وتحریف وتفرقه در تاریخ ودین" و پرداحتن به " اندک لغزشی از دولت " زائیده عنصر مصلحت است .
علیرضا : ۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۲:۴۶ قبل از ظهر
اتفاقا چنین برخورد هایی با دین و آیین های عزاداری نشان از عدم رعایت انصاف و مصلحت و عقلانیت و احساسی کردن مراسم های عزاداری است.
این قضیه ربطی به دخالت مصلحت در امور دینی ندارد که اگر رعایت بشود این مشکلات پیش نمی آید
ناظر : ۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۴:۴۱ قبل از ظهر
از انجا که مخاطبین آیت الله شبیری زنجانی ، عزا کسب و کارشان است ، به کسب و کار خود رونق میدهند . غافل از اینکه در هر تجارتی عرضه و تقاضا حرف اول را میزنند . بر عالمان دلسوز است که با تبلیغ چهره راستین دین خدا ، پشتوانه اخلاق این مردم را به آنان بازگردانند و از آسیب های روزافزون اجتماعی بکاهند . مردم ایران غالبا خوداگاه یا ناخوداگاه خداجو هستند ، که از نشانه های آن پناه بردن پاره ای از سرخودگان دین رسمی به ادیان دیگر است و نه به الحاد .
پيمان : ۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۵:۴۶ قبل از ظهر
نوشته بي‌دردي بود؛ اگر اختلاف به صلاح نيست لطفاً بفرمائيد چرا ميرحسين جهت وحدت سكوت نكرد؟
سعيد : ۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۷:۰۴ قبل از ظهر
دوستان محترم وعزيز
آگر كسي نقدي كرد . حرفي زد . ديدگاهي را مطرح كرد
از در وديوار با او بر خورد ميشود
وسئوال كردن هم ممنوع ميشود
ويا آدم سر بدار ميشود و يا چون حضرت يوسف در زندان
ويا چون ابوذر تبعيد ويا چون ...... در حصر
سید محسن : ۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ساعت ۷:۴۲ بعد از ظهر
بنده اعتقاد دارم که با حفظ وحدت و احترام باید حقایق تاریخی را بیان کرد در غیر این صورت پس از مدتی ناچارا می گوییم بیان حقیقت غدیر نیز به مصلحت نمی باشد
ارسال نظر
مشخصات فردی من را به خاطر داشته باش

*نظرات حاوی کلمات و عبارات رکیک و غیر اخلاقی و همچنین توهین و افترا منتشر نخواهد شد .
**از نوشتن نظر خود به صورت فینگلیش خودداری نمایید.
***از اینجا فینگلیش را به فارسی تبدیل کنید.