یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ -
- 19 Jan 2020
22 جمادى الأولى 1441 آخرین به روز رسانی : ساعت ۱۴:۱۷ به وقت ایران
جنبش راه سبز - جرس
جوانه های جریان داعش
امر به معروف و نهی از منکر را محدود به حجاب کرده اند و آن هم به دست کسانی اجرا می شود که سر از اسید پاشی و یا خدای نکرده قتل های زنجیره‌ای در می آورد 


واقعه اسفناک اسید پاشی به سر و صورت دختران وزنان در اصفهان زندگی را برای هر انسان درد مندی تلخ می سازد، تلختر اینکه، براساس برخی شنیده ها، این وقایع شوم و شرم آور را تحت عنوان امر به معروف ونهی از منکر انجام می دهند. شاید کمتر روزگاری دین خداوند به این اندازه تحریف یافته باشد. گروهی به عنوان داعش در عراق و سوریه به نام دین، انسانها را سرمی برند و برخی در اینجا به صورت دختران اسید می پاشند. باید به هوش بود که جوانه‌های تلخ داعش و القاعده و طالبان در این جا رو به سر زدن ورشد کردن است. این هشدار را مسولین محترم جمهوری اسلامی، بویژه برادران نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی باید جدی بگیرند و به راحتی از کنار این وقایع ننگ نگذرند. جریان قتلهای زنجیره‌ای به دست عده‌ای خودسر ممکن است در این راستا به نحوی دیگر باز تولید شود.


داستان امر به معروف ونهی از منکر در این روزها، بیشتر به بهانه مبارزه با بی‌حجابی یا بدحجابی رونق گرفته است. دردمندانه اینکه برخی نمایندگان مجلس برای آن طرح و پیشنهاد هم می دهند. گویی دغدغه اصلی آنان در کشورداری و دینداری و وکالت مردم، مسئله حجاب است و بس ؛ واگر زنان حجاب خود را رعایت کنند، اسلامیت نظام کامل گشته است.


به عنوان تذکر و خیر خواهی به کسانی که داعیه و دغدغه فریضه امر به معروف ونهی از منکر را دارند، روایتی از امام باقر (ع)در این جا می آورم تا روشن شود که فلسفه این فریضه چیست وعرصه آن کجاست؟


امام (ع)می فرماید امر به معروف و نهی از منکر برای این است که:


۱- تقام الفرایض؛ فریض خداوند در جامعه محقق شود .فرازهای بعدی روایت این فرایض را روشن می کند


۲- وتامن المذاهب ؛ راه‌ها امنیت پیدا می کند. یعنی این فریضه برای این است که خوف وترس از جامعه بر گرفته شود و مردم با آرامش در جاده‌ها رفت وآمد داشته باشند و دختران و زنان بدون ترس وخوف در هر ساعتی از شبانه روز رفت وآمد نمایند.


۳- وتحل المکاسب ؛ راه برای در آمدهای حلال هموار شود. کم فروشی، گرانفروشی، تورم وتقلب در جامعه نباشد و شهروندان هر روزی با نرخی مواجه نباشند.


۴- وترد المظالم؛ از ظلم وستم در جامعه جلو گیری شود. انسانی بی‌گناه گرفتار ودر حبس وحصر نباشد وحقی از کسی ضایع نگردد.


۵- وتعمر الارض؛ امر به معروف ونهی از منکر برای این است که زمین‌ها آباد گردد (رودها نخشکد، زمین‌های کشاورزی به مزارآباد بدل نگردد، آب‌های کشور درست مدیریت شود. جنگل‌ها به دست عده‌ای مخروبه نگردد. باغ‌های هر شهری که تنفس گاه مردم است به دست سودجویان به آهک، آهن وسیمان و برج بار و بدل نشود. (آیا در این جاها امر به معروف ونهی از منکر صورت می گیرد؟ آیا این منکرات رو به کاهش است یا افزایش.)


۶- (شمارا بخد ا بلند این نگاه امام را به این فریضه مهم بنگرید) - وینتصف الاعداء؛ از دشمنان مردم منصفانه انتقام گرفته شود.


۷- ویستقیم الامر؛ وامور جامعه اصلاح گردد. یعنی کارها در مسیر راست ودرست قرار گیرد. اقتصاد و فرهنگ وسیاست وتربیت در مسیر تقویت منافع ملی وبهبود معیشت شهروندان باشد .


مرحوم شهید مطهری در ذیل این حدیث می گوید: اگر در منطق اسلام امر به معروف ونهی از منکر آن اندازه توسعه نمی داشت به ما این حدیث را نمی گفتند . زیرا این فکر کوچک ومحدود که فعلا در مغزها به نام امر به معروف ونهی از منکر وجود دارد، هر اندازه هم که لباس عمل بپوشد، ممکن نیست این همه آثار نیک به بار آورد و چون فکر امر به معروف ونهی از منکر در نظر مردم محدود شده و مردم از جنبه امر به معروف ونهی از منکر توجهی به اصلاحات امور زندگی خود ندارند .(مطهری مجموعه آثار ،ج۲۰ص۱۹۸)


بنگرید که دایره این فریضه مهم تا کجاست وعرصه آن کدام است ؟ حال آن که امروز برخی داعیان این فریضه، آن را محدود در مسئله حجاب کرده اند و آن هم به دست کسانی اجرا می شود که سر از اسید پاشی و یا خدا نکرده قتلهای زنجیره‌ای در می آورد. اگر در جامعه‌ای نماز اقامه شود و زن‌ها حجاب را رعایت نمایند و سایر فرایض عبادی دیگر تحقق پذیرد، اما راه‌ها امن نباشد، آبادانی زمین صورت نگیرد، اصلاح امور اجتماعی انجام نشود، داد مظلومان از ظالمان ستانده نشود واقتصاد مردم مختل باشد و کسب حلال صورت نگیرد، پر واضح است که امر به معروف ونهی از منکر به معنای واقعی صورت نگرفته است .


امام علی (ع) آنگاه که فریضه امر به معروف را بالا می برد در آخرمی فر ماید: وافضل ذالک کلمة عدل عند امام جایر؛ برتر آز آن سخن حق در برابر حاکمان ستمکار است (نهج البلاغه قصار ۳۷۴)


از دو روایت فوق می فهمیم که انجام این فریضه به عهده کار شناسان است و هر انسان نا آگاهی که مصادیق منکر ومعروف را درست نمی شناسد، نمی تواند وارد این عرصه گردد. می توان در این روزگار بخشی از آنرا به عهده احزاب و یا مطبوعات گذاشت. هیچ گاه این امر مهم با گشت خیابانی وموتور سواری و مانور، آن هم به دست عده‌ای غیر کارشناس قابل انجام نیست؛ بلکه وهن به دین است. اگر به دست عده‌ای کارشناس هم بخواهد صورت پذیرد، باید در حد تعلیم و تذکر باشد. برخوردهای فیزیکی در انجام این امر مهم ،ابدا شرعی وقانونی نیست، جز اینکه با بزهکاری به عنوان متهم و با داشتن شاکی و به حکم قانون صورت گیرد؛ که البته عرف امروز هیچ نوع برخورد فیزیکی را بر نمی تابد وحتی بزهکاران را نمی توان مورد ضرب وشتم قرار داد و اسلام نیز هر نوع برخوردی را با اندک شبهه‌ای مردود می داند، زیرا جان وناموس آدمی به قدری مهم است که نمی توان وارد این حریم شد .


در اوایل انقلاب که پاره‌ای از این خودسری‌ها انجام شد. امام خمینی در برخورد با کسانی که منکری انجام می دهند می گوید: اگر یک نفر کار خلاف بکند، آن یک نفر را مردم مامورند که نهی‌اش کنند. اگر متنبی نشد، به کمیته به کلانتری به جاهای دیگر اطلاع دهند که این یک همچه کاری کرده ، انها هم باید بگیرند وتحمیل دادگاه بدهند . نباید ما تعدی بکنیم وظلم بکنیم وتفتیش از داخل خانه‌های مردم بکنیم ..(صحیفه امام ج۱۷ص۱۶۱)


درخواست نگارنده، از عالمان دین ومراجع تقلید این است که هر چه سریعتر جلوی این بدعت‌ها ی خطرناک را بگیرند و نگذارند جان وناموس مردم به دست عده ای، چنین در خطر بیفتد ؛ در غیر این صورت باید وقایع دردناکتری را شاهد باشیم . پیامبر خدا فرمود : دوطایفه کمر مرا می شکنند ؛ جاهلان متنسک وعالمان متهتک .

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


ارسال به :


نظرات
ارسال نظر
مشخصات فردی من را به خاطر داشته باش

*نظرات حاوی کلمات و عبارات رکیک و غیر اخلاقی و همچنین توهین و افترا منتشر نخواهد شد .
**از نوشتن نظر خود به صورت فینگلیش خودداری نمایید.
***از اینجا فینگلیش را به فارسی تبدیل کنید.